Nieuws & Tips

Privé personal trainingsstudio

Echt 1-op-1 sporten
R

Coachingstrajecten

Leefstijlverandering op maat

Winnaar Golden Award 2017

Klantbeoordeling 9,75

06-24290450

Bel snel voor een vrijblijvend intakegesprek!

Zwaar(der) trainen. Wel de lusten niet de lasten met 4 fundamenten.

door | feb 12, 2020 | Nieuws & Tips | 0 Reacties

Zwaar(der) trainen? Dan zou je zeggen, je pakt toch gewoon meer gewicht? Dat zou een oplossing kunnen zijn in theorie. In de praktijk pakt dit vaak anders uit.

Wanneer je zwaarder wilt trainen horen daar voor mij geen blessures bij. Trainen met gewichten, daar ben ik voorstander van. Je spieren worden actiever, je houding verbetert, je wordt en voelt je sterker en (niet geheel onbelangrijk) je ziet het in de spiegel en voelt het aan je kleding.

Voor mij is trainen niet hetzelfde als bewegen. Wanneer je traint zet je een stevig intern fundament neer, train je de spieren die je hoort te trainen en zijn andere spieren en gewrichten ondersteunend.

Een voorbeeld van een shoulder press met een boy bar. Het gewicht moet omhoog. Vaak zie je, wanneer het zwaar is, het hele lijf van zo’n persoon omhoog gaat. Voeten staan niet meer stevig op de grond, hielen komen soms zelf van de grond. Het middelste gedeelte van het lijf is onstabiel, de schouders liften mee richting de oren en een lichte (of behoorlijke) wankeling van het hele lichaam wanneer de body bar boven je hoofd in de lucht hangt. Dan doet de zwaartekracht zijn werk en valt de body bar als het ware naar beneden. Soms zakt het bovenlichaam ook wat meer in, om vervolgens weer die body bar zo snel mogelijk de lucht in te krijgen.

Dit is de klassieke reden waarom velen op een gegeven moment op het punt komen:

  • Ze komen niet meer verder, zwaarder trainen lukt niet
  • Ze hebben blessures aan hun schouders en/of onderrug
  • Last van knieën
  • Alle genoemde situaties

Eeuwig zonde van je tijd en energie. Je was zo ontzettend goed bezig en bent beland op een dood spoor. Wat nu? Lichter trainen, meer rust zodat je kunt herstellen van je blessure? Bij krachttraining zijn er voor mij vier belangrijke fundamenten:

  1. Rompstabiliteit en rompstijfheid
  2. Techniek
  3. Train de spier die je wilt trainen
  4. Word sterker door de zwaartekracht in je voordeel te gebruiken

Wanneer je staat, hoor je te staan als een huis. Niemand kan je omver duwen, je staat stabiel en stevig op de grond. Dit geldt tijdens de hele oefening. Wanneer ik het over stabiliteit heb, ben je stabiel vanuit rompkracht. Interne buikspieren spelen hier een rol. Ik heb het hier niet over de six-pack! Dat is extern wat je in de spiegel ziet. Ik heb het over delen van de buikspier die je met het blote oog niet ziet, maar wel voelt. Als ik het heb over rompstijfheid, dan blijft je gehele bewegingsapparaat stevig staan wanneer je een krachtige beweging maakt. Niet ondersteund vanuit gewrichten maar vanuit spieren.

Techniek is evenzo belangrijk. Mensen met wie ik werk, weten ook direct wat ik bedoel 😉 Train wat je wilt trainen. Zorg dat je ego het niet overneemt. Geloof me, het gewicht komt zeker wel wanneer alle 4 de onderdelen kloppen!

Wanneer er gekozen wordt voor zwaarder gewicht en niet alle 4 de fundamenten kloppen, gaat het lichaam compenseren. De spier die je wilt trainen wordt niet goed ondersteund. Maar…… die body bar moet kost wat kost omhoog. Nu is ons lichaam altijd dienend aan ons en zal het alles inzetten wat ervoor nodig s om die body bar de lucht in te krijgen. Het lichaam compenseert voor jou. Dit doet je lijf door andere spieren, banden en gewrichten in te zetten.

Wanneer een gewicht omhooggaat, zal het ook terug naar beneden moeten. Vaak zie je dat een gewicht of body bar een soort van ‘naar beneden valt’. Techniek en romp zijn hierbij essentieel. Een shoulder press is niet klaar wanneer de body bar boven je hoofd staat! Maak je oefening af en zorg dat het gewicht op een gecontroleerde manier naar beneden gaat. Geen ingezakte wervelkolom of afhangende schouders.

Blessures liggen op de loer wanneer je zwaarder gaat trainen! Nu denk je misschien: ‘Ach ik heb nergens last van….’. Eens! Je lichaam is zo loyaal om voorlopig voor je te compenseren. Er komt echter een moment wanneer compenseren voor je lijf geen optie meer is. Wanneer je hebt getraind en de volgende dagen bijvoorbeeld last hebt van je rug, klopt er iets niet in de vier fundamenten.

Train veilig en verstandig, hier heb je voor de rest van je leven baat bij en plezier van. Het is mooi om te merken dat je sterker bent en je lichaam in de spiegel daar de voordelen van laat zien. Het is nog mooier om hier je hele leven van te kunnen genieten.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek je een personal trainer in Alphen aan den Rijn?

Kom dan trainen bij Peak Performing! Vanuit regio Ter Aar, Ouderkerk aan den IJssel en Capelle aan den IJssel is de studio in Alphen aan den Rijn uitstekend bereikbaar. Neem contact op voor een vrijblijvende intake.

=

Peak Performing

KvK: 55555158

06-24290450

Bel snel voor een vrijblijvend intakegesprek!

[email protected]

Stuur een e-mail

Ik bel jou graag terug

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.