Nieuws & Tips

Privé personal trainingsstudio

Echt 1-op-1 sporten
R

Coachingstrajecten

Leefstijlverandering op maat

Winnaar Golden Award 2017

Klantbeoordeling 9,75

06-24290450

Bel snel voor een vrijblijvend intakegesprek!

Slim eten….

door | jan 31, 2020 | Nieuws & Tips | 0 Reacties

Het kan 1 grote chaos zijn in je hoofd als het gaat over eten. Wat is goed, wat is slecht, wat mag ik wel of niet? Nooit meer een hamburger? En ik ben al 35+ het gaat helemaal niet meer zo gemakkelijk eraf! Moet ik dan voor altijd op dieet? Of mij erbij neerleggen dat de kilo’s er met de jaren gewoon bij horen?

Lichtelijke kortsluiting tussen je oren. Een grote strijd en het ergste van alles? Je vindt dat je echt niet veel eet op een dag.

Laten we beginnen bij het begin. Mijn voedingspatroon toen ik 20 was, hoef ik nu (bouwjaar ’74) niet te proberen. Uiteraard kan het wel, maar dan zal ik niet de ‘shape’ hebben die ik wil. Waarom? Wanneer we ouder worden verandert onze basis stofwisseling. Dit is de stofwisseling waarbij je fysieke processen van het lichaam functioneren. Je hart klopt, je longen functioneren, zuurstof komt op de plekken waar het hoort en alle andere functies van organen, cellen en weefsel doen hun werk. Ouder worden betekent een lagere basis stofwisseling. Recht door zee vertaald, je hebt minder brandstof nodig. Krijg je nog evenveel brandstof binnen als op je 20e wanneer je bijvoorbeeld 45 ben? Dan zullen er inderdaad kilo’s bijkomen na verloop van tijd. Energie wordt niet verbruikt. Gevolg: opslag van energie in vet; we worden zwaarder.

Een andere bijkomstigheid bij ouder worden……Het herstel van je lichaam is minder snel. Als ik mijzelf als voorbeeld neem, op mijn 20e kon ik 6 of 7 keer in de week trainen. Niets aan de hand, geen probleem. Nu merk en voel ik dat mijn lijf te weinig tijd heeft om te herstellen wanneer ik dat zou doen. Blessures liggen daardoor ook sneller op de loer. Wanneer ik als een vorst in Frankrijk heb gegeten, zal dit minder snel verbruikt worden doordat ik niet meer 6 keer per week train EN mijn basisstofwisseling is lager geworden. In plaats van win win situatie dus een min min situatie.

Wat nu? Oplossing: Eet slim!! Ik ben klein van stuk 1,60 schoon aan de haak. Mijn lijf heeft dus minder brandstof nodig dan iemand van 1,85. Maar graag zie ik wel wat op mijn bord liggen. Bewust / onbewust ben ik ongeveer 9 jaar geleden mijn zoektocht gestart: Groot in volume en laag in kcal. Dit is voor mij nu ook mijn motto. Ik kies voedingsproducten waar ik veel van kan eten (groot in volume), maar laag zijn in kcal. Een goed voorbeeld is pompoen: 15 kcal per 100 gram. Per voedingsgroep, en dan heb ik het over bijvoorbeeld beleg voor op brood, fruit, koolhydraten, eiwit van vis, eiwit van vlees. Kijk ik hoeveel kcal per 100 gram het bevat. Omdat ik dit nu al lange tijd doe weet ik wat voor mij goede keuzes zijn, zonder dat ik er een studie van moet maken. En in dit geval versta ik onder ‘goede keuze’: groot in volume, laag in kcal.

Een korte opsomming van groenten die laag zijn in kcal:

  1. pompoen 15 kcal
  2. koolraap 15 kcal
  3. bloemkool 28 kcal
  4. broccoli 27 kcal
  5. champignons 21 kcal
  6. tomaat 22 kcal
  7. sperziebonen 25 kcal

Een voorbeeld van fruit: een halve mango is 93 kcal, mandarijn is 27 kcal en een appel is gemiddeld 81 kcal. Een voorbeeld van koolhydraten: 100 gram gekookte aardappel is 83, rijst is 146 kcal en pasta 142 kcal. Even tussendoor, krielaardappeltjes uit de oven (geen olijfolie!) met een beetje krokant korstje daar kan je mij voor wakker maken. Tweehonderd gram op mijn bord, samen met 300 gram ovengroenten: 256 kcal. En geloof mij, de bodem van mijn bord is nergens te bekennen, totdat het in mijn maag zit.

Tip! Voordat je iets in je mond stopt, lees eerst op de verpakking hoeveel kcal het product bevat. En besluit dan voor jezelf of het een handige keuze wanneer je wilt afvallen. Kennis is macht zeg ik altijd. In plaats van, niet weten waarom, sta je weer aan het roer van je eigen lichaam. En kun je zelf sturen welke kan het opgaat. Broekriem strakker, of losser……

Succes!

0 reacties

Een reactie versturen

Zoek je een personal trainer in Alphen aan den Rijn?

Kom dan trainen bij Peak Performing! Vanuit regio Ter Aar, Ouderkerk aan den IJssel en Capelle aan den IJssel is de studio in Alphen aan den Rijn uitstekend bereikbaar. Neem contact op voor een vrijblijvende intake.

=

Peak Performing

KvK: 55555158

06-24290450

Bel snel voor een vrijblijvend intakegesprek!

[email protected]

Stuur een e-mail

Ik bel jou graag terug

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.