Nieuws & Tips

Privé personal trainingsstudio

Echt 1-op-1 sporten
R

Coachingstrajecten

Leefstijlverandering op maat

Winnaar Golden Award 2017

Klantbeoordeling 9,75

06-24290450

Bel snel voor een vrijblijvend intakegesprek!

Slaap; meer invloed op je gewicht dan je zou denken.

door | apr 7, 2020 | Nieuws & Tips | 0 Reacties

Je brein is constant actief en verbruikt 20% van je energie. Bij dit gebruik komen afvalstoffen vrij, die afgevoerd worden door het lymfestelsel. Dit gebeurt door het glymphatic systeem uitsluitend tijdens de slaap.

Wanneer alle 5 fases van slaap niet volledig worden doorlopen blijven er afvalstoffen achter in ons brein. Gevolgen hiervan:

Het zorgt ervoor dat onze wilskracht afneemt. We gaan sneller terug over op ons automatische systeem en oude gewoonten nemen weer toe. Dit wordt een behoorlijke strijd wanneer je oude gewoonten wilt afleren om nieuw gedrag daarvoor in de plaats te zetten. Hierbij kun je dus denken aan iedere vorm van gedragsverandering wat moeilijker wordt. Hoe komt dit: je bent minder goed in staat om indrukken te verwerken. Nieuwe indrukken worden dus niet goed verwerkt opgenomen in je systeem. Gevolg is dat nieuwe gedragingen moeilijk vol te houden zijn

De fases van slaap:

  • Fase 1 en 2 staat voor ontspannen en inslapen. Herkenbaar is hierbij wanneer je in de auto zit en begint weg te vallen: het knikkebollen. Dit is het punt waarbij je nekspieren ontspannen.
  • Fase 3 en 4 staan voor herstel. In deze fase worden alle indrukken van de dag verwerkt en begint het systeem met opruimen; afvoeren van afvalstoffen.

Je lichaam herstelt tijdens deze fase, spieren en botten worden opgebouwd en je weerstand / immuunsysteem neemt toe.

  • REM slaap dit is de fase waarin je droomt

Elke slaapcyclus (fase 1 t/m 4 en REM)  duurt ongeveer 90 minuten. Je doorloopt de fases dus meerdere keren in een slaapperiode. Omdat fase 1 t/m4 steeds korter wordt (afhankelijk van je lichaamstemperatuur), is het belangrijk om op tijd te gaan slapen.

Wanneer er sprake is van slaaptekort ontstaan de volgende symptomen:

  • Ontregeling van de suikerhuishouding; de lekkere trek neemt toe
  • Meer eten dan je eigenlijk nodig hebt (minder snel het gevoel van verzadiging)
  • Verhoogde bloeddruk regeling
  • Lage graad van inflammatie; de mate van vatbaarheid voor ontstekingen neemt steeds verder toe. Ontstekingen ontstaan sneller, herstellen minder snel en kans op chronische aandoening neemt steeds meer toe.

Belangrijke aandachtspunten:

  • Voor het slapen gaan geen stimulerende activiteiten doen: tv kijken, werken op laptop. Een beeldscherm geeft ‘blauw’ licht af. Dit zorgt ervoor dat de aanmaak van melatonine wordt verminderd. Dit is de stof die je nodig hebt om in slaap te vallen. Die diepe slaapfase die je nodig hebt voor herstel zal uitblijven, waardoor afvalstoffen niet goed worden afgevoerd. Je start de dag al met een achterstand.
  • Geen onnodig licht in de slaapkamer
  • Lage temperatuur, dit zorgt voor een betere nachtrust
  • Wanneer je niet in slaap kunt vallen is een optie; aftellen van 300 naar 1 in plaats van schaapjes tellen. Waarom; schaapjes tellen is te eenvoudig. Hierdoor kan je brein nog nadenken over andere dingen die de volgende dag moeten gebeuren. Dit maakt inslapen moeilijker.
  • REM slaap wordt voor een gedeelte bepaald door je lichaamstemperatuur. Vroeg in de ochtend is deze het laagst en de kans op een intensieve en lange REM slaap het grootst. Bij ochtendtypes is de lichaamstemperatuur het laagst rond 04.00 uur, bij avondmensen is dit rond 05.30 uur. Daarna stijgt de temperatuur weer.

Bij ochtendmensen dus belangrijk om op tijd naar bed te gaan, anders raakt het normale slaapritme verstoord = ze komen te snel in een fase met lange REM slaap.

  • Wanneer je laat naar bed gaat is er te weinig tijd voor slaapfase 3 en 4 waar afvalstoffen worden afgebroken en afgevoerd. Je komt dan te snel in de REM fase terecht. Als dit een regelmatig terugkerend patroon is, zal dit gevolgen hebben voor je complete gezondheid.

Spieren herstellen niet voldoende, op lange duur treedt er afbraak op. Je immuunsysteem heeft onvoldoende tijd om te herstellen. De kans op blessures en ontstekingen neemt toe. Wanneer blessures en ontstekingen aanwezig zijn zullen deze minder snel herstellen en kan het leiden tot chronische aandoeningen.

Weltrusten 😊

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek je een personal trainer in Alphen aan den Rijn?

Kom dan trainen bij Peak Performing! Vanuit regio Ter Aar, Ouderkerk aan den IJssel en Capelle aan den IJssel is de studio in Alphen aan den Rijn uitstekend bereikbaar. Neem contact op voor een vrijblijvende intake.

=

Peak Performing

KvK: 55555158

06-24290450

Bel snel voor een vrijblijvend intakegesprek!

[email protected]

Stuur een e-mail

Ik bel jou graag terug

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.