Nieuws & Tips

Privé personal trainingsstudio

Echt 1-op-1 sporten
R

Coachingstrajecten

Leefstijlverandering op maat

Winnaar Golden Award 2017

Klantbeoordeling 9,75

06-24290450

Bel snel voor een vrijblijvend intakegesprek!

Help! Welk dieet werkt?

door | feb 12, 2020 | Nieuws & Tips | 0 Reacties

Wanneer je op Google zoekt naar een dieet, word je overspoeld! Paleo, Sonja Bakker, South Beach, Slim Fast, Ananas dieet, Atkins, Bloedgroepdieet, Dr. Phil dieet, Herbalife, Montignac, Modifast, Weight Watchers.Dit is een hele korte opsomming! Maar welk dieet werkt? Wat past bij je en welk dieet moet je dan volgen?

Terug naar ons boerenverstand en logisch redeneren.

Wil je afvallen? En met afvallen bedoel ik: ‘Een lager vetpercentage in combinatie met een lager getal op de weegschaal’. Dan is er maar 1 remedie. Structureel, consequent over een langere periode (aantal weken), minder kcal binnenkrijgen dan je verbruikt.

Dit is de enige wetenschappelijke formule. Met welk dieet je dit bereikt? Het dieet waarbij jij minder binnenkrijgt dan je verbruikt. De kcal grens waarbij je op gewicht blijft, zwaarder wordt of afvalt verschilt per persoon.Waarom? We zijn allemaal erg verschillend;  lengte, geslacht, spiermassa, vetpercentage, soort werk, bewegelijkheid, DNA, hoeveelheid aan sport per week, soort sport.

Stel je hebt een dieet wat is gebaseerd op 1000 kcal per dag, dan zal een dame van 1,65 die een zittend beroep heeft en 2 keer per week sport minder snel afvallen dan een man van 1,85 die werkt in de bouw. Van veel diëten weten mensen niet op hoeveel kcal het is gebaseerd. Ze volgen het programma en het werkt of het werkt niet. Dan wordt vaak de conclusie getrokken dat dieet A wel werkt en dieet B niet. Dus dieet A klopt! Deze denkwijze is te kort door de bocht. Als dieet A is gebaseerd op 1000 kcal en dieet B op 1800, ligt daar het antwoord: de hoeveelheden aan kcal.

De meeste diëten geven alleen aan wat je moet eten, er staat zelden bij hoeveel kcal je dan op een dag structureel binnenkrijgt. Dit laatste is de sleutel of iets wel of niet werkt. Nu is het wel zo dat erg veel diëten gebaseerd zijn op een lage hoeveelheid kcal per dag, waardoor de kans erg groot is dat het werkt. Uiteindelijk gaat het niet om de inhoud van een dieet (wat je moet eten), maar de hoeveelheid aan aantal calorieën wat je binnenkrijgt.

Zelf ben ik geen voorstander van een dieet. Puur om de reden dat je uiteindelijk toch weer een gewoon eetpatroon wilt oppakken. Wanneer een dieet stopt, hoe ga je dan verder? Velen vallen op zo’n moment in een gat. En pakken hun oude eetpatroon weer op, waar ze rekening willen houden met wat ze eten. Uit ervaring zie ik dat het eetpatroon wat ze voorheen hadden weer helemaal terugkomt en langzaamaan de kilo’s ook.

Zonde van je tijd, inzet, wilskracht en resultaat! Vandaar dat ik ervoor kies om je huidige eetpatroon onder de loep te nemen. Dit is het startpunt. En van daaruit aanpassingen doen.

Meten is weten, weet hoeveel je eet (in kcal). Dan zou je zeggen, moet ik alles bijhouden? In het begin is dit ontzettend zinvol. Het is een enorme spiegel. Voor alle mensen met wie ik werk, die wilden afvallen, ging er een wereld voor ze open: ‘Ik wist niet dat ik zoveel kcal op een dag binnen kreeg!”. Heb je als doel afvallen? Monitor je voeding voor een aantal weken. Er zijn ontzettend veel gratis apps om dit mee te doen. Voorbeelden: eetmeter, my fitness pal, fatsecret, lifesum.

0 reacties

Een reactie versturen

Zoek je een personal trainer in Alphen aan den Rijn?

Kom dan trainen bij Peak Performing! Vanuit regio Ter Aar, Ouderkerk aan den IJssel en Capelle aan den IJssel is de studio in Alphen aan den Rijn uitstekend bereikbaar. Neem contact op voor een vrijblijvende intake.

=

Peak Performing

KvK: 55555158

06-24290450

Bel snel voor een vrijblijvend intakegesprek!

[email protected]

Stuur een e-mail

Ik bel jou graag terug

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.