Nieuws & Tips

Privé personal trainingsstudio

Echt 1-op-1 sporten
R

Coachingstrajecten

Leefstijlverandering op maat

Winnaar Golden Award 2017

Klantbeoordeling 9,75

06-24290450

Bel snel voor een vrijblijvend intakegesprek!

Bewegen vs trainen

door | mrt 2, 2020 | Nieuws & Tips | 0 Reacties

Een rode draad in de afgelopen 15 jaar. Vanuit mijn visie is er een verschil tussen trainen en bewegen. Wat veel voorkomt is dat een oefening wordt gedaan vanuit een beweging. Neem als voorbeeld de squat; kniebuiging waarbij je naar beneden zakt en terug omhoog gaat. Er is een groot verschil wanneer je puur en alleen de beweging maakt of wanneer je de spieren inzet die zorgen voor ondersteuning van de beweging.

Voor iedere oefening gelden een aantal basis regels wanneer een oefening verandert van een bewegingsdoel naar een trainingsdoel:

  1. Houding; om de juiste houding te hanteren gedurende de hele oefening heb je rompkracht en rompstabiliteit nodig. Dit houdt in dat je rechte en interne dwarse buikspieren zorgen voor stabiliteit. Rugspieren zorgen voor ontlasting van de banden van je onderrug en ondersteuning van o.a. de onderste wervels van je wervelkolom. Bilspieren zorgen voor stabiliteit en balans. Bovenbeenspieren ondersteunen kniegewrichten etc.
  2. Spieren dragen en gewrichten ondersteunen. Voordat je een beweging maakt bouw je als eerste spierspanning op en vervolgens ontstaat er spierbelasting bij de beweging. Dus niet eerst gewrichten onder druk zetten en dan pas  spierspanning.
  3. Controle en focus zorgen ervoor dat een beweging verantwoord gaat, er sprake is van een continue spierbelasting en een juiste houding onder spanning.
  4. De juiste spieren op het juiste moment. Wanneer je een chest press uitvoert liggend op een bankje met 2 dumbbells is de hoofdspiergroep je borstspieren. Belangrijk dat je schouders het niet overnemen doordat schouders te ver naar voren worden geduwd. Dit zelfde geldt ook voor rugspieren. Bij een pull-beweging is het belangrijk dat de houding van je bovenlichaam klopt voordat je de beweging maakt. Bij de eerste seconde van de start van deze beweging hoort er een rugspier aangespannen te worden, zonder een schoudergewricht de eerste aanzet maakt.

Bij een push up beweging gaat het om totale rompkracht, stabiliteit en controle. Velen zijn geneigd om een push up vanuit schouders te maken. Tijdens een push up verdeel je de kracht over meerdere spieren: hamstrings, binnenkant bovenbenen, bilspieren, onderste buikspieren, borst- en armspieren samen met schouders. Zodra een van de spiergroepen uitvalt, zal er een andere spiergroep harder moeten werken.

Wanneer je traint beweeg je vanuit je spierhuishouding. Het voordeel hiervan is dat je houding verbetert, je sterker wordt, het blessures zoals rugklachten voorkomt, je letterlijk steviger in je schoenen staat, je balans en stabiliteit verbeteren en je bloedcirculatie toeneemt. Heel veel win-situaties wat mij betreft!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek je een personal trainer in Alphen aan den Rijn?

Kom dan trainen bij Peak Performing! Vanuit regio Ter Aar, Ouderkerk aan den IJssel en Capelle aan den IJssel is de studio in Alphen aan den Rijn uitstekend bereikbaar. Neem contact op voor een vrijblijvende intake.

=

Peak Performing

KvK: 55555158

06-24290450

Bel snel voor een vrijblijvend intakegesprek!

[email protected]

Stuur een e-mail

Ik bel jou graag terug

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.